Sunday, May 31, 2009

Bisnes.

Mode : Suam-suam kuku

Suatu ptg di bkt indah...

Saya : weh..jom la bwat bisnes. Smpai biler nk keje mkn gaji jer..ubah la naseb.

Kwn I : btul gak tue. Aku pn da bosan keje mkn gaji nie. Asyik kn mara ngn bos jer.

Kwn II : Aku der 1 bisnes. bisnes nie sng jer. modal tk bnyk.

Kwn I : bisnes per tue?

Kwn II : alaa..bisnes crk org jer. tk pyh jual brg pn..

Saya : ceh!! MLM..tk pyh laa...

Kwn I : Aper kater kiter bela ikan nk tk? kite bwat kolam ikan la..

Kwn II : Ikan per kiter nk bela..maner nk crk tapak.

Kwn I : kite bela la ikan keli, talapia merah..mcm2 la bleh bela..

Saya : nk bwat kolam kt maner..kalo bwat jauh2 nnt org tuba lak kolam kite..

Kwn II : btul laa..lagi baik ko bwat agro jer..tanam cili, sayur..

Kwn I : huh..sayur nie bnyk penyakit laa..bkn sng nk idup..nk kn baja lg..

Saya : Abes tue..cmner nie..

Kwn I & II : Kite keje mkn gaji jer laa...


Sbb tue la smpai skrang 1 bisnes pn yg aku plan tk jadi..coz smua nyer takut tanggung risiko.. ;p
nie aku senaraikn bisnes yg pnh aku raser n bwat..

1. Kolam ikan
2. Agro
3. Cyber cafe
4. Wedding Photographer
5. Char kue tiaw
6. Kebab
7. T-shirt printing
8. Investment (etiqa emas)

Saturday, May 30, 2009

Kenyataan Hidup.

Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada
anak muridnya. Ia duduk menghadap anak muridnya. Di tangan kirinya ada
kapur, di tangan kanannya ada kayu pemadam. Guru itu berkata, 'Saya ada satu
permainan.... Caranya begini, ditangan kiri saya ada kapur, di tangan
kanan ada kayu pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka sebutlah 'Kapur!',
jika saya angkat kayu pemadam ini, maka katalah 'Pemadam!'

Anak muridnya faham dan seterusnya menyebut dengan betul. Guru bersilih-ganti
mengangkat tangan kanan dan kirinya, semakin lama semakin cepat.
Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, 'Baik sekarang perhatikan.
Jika saya angkat kapur, maka sebutlah 'Pemadam!', jika saya angkat
kayu pemadam, maka katakanlah 'Kapur!'. Dan diulangkan seperti tadi, tentu
saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk
mengubahnya. Namun lambat laun, mereka kembali biasa dan tidak kekok lagi.
Selang beberapa saat, permainan berhenti.

Guru tersenyum kepada anak muridnya. 'Murid-murid, begitulah kita
umat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang bathil itu bathil. Kita
begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, satelah musuh kita memaksakan
kepada kita dengan perbagai cara untuk menukarkan sesuatu, perkara yang
haq telah menjadi bathil, dan sebaliknya. Pada mulanya agak sukar bagi
kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan
pelbagai cara menarik oleh mereka, lambat laun kita akan terbiasa
dengan hal itu, seterusnya kita mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kita
tidak pernah berhenti membolak-balik dan menukar nilai murni akidah/hukum Islam
dari masa ke semasa.

'Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, Zina
tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa
rasa malu, sex sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburan
yang asyik dan panjang sehingga melupakan yang wajib adalah biasa,
materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain.' 'Semuanya
sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit
menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Faham?' tanya
Guru kepada anak muridnya.

'Baik untuk permainan kedua....' Gurunya meneruskannya. .....

'Cikgu ada Qur'an,cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda
berdiri diluar karpet. Permainannya adalah , bagaimana caranya mengambil
Qur'an yang ada ditengah tanpa memijak karpet?'

Murid-muridnya berfikir . Ada yang mencuba dengan tongkat, dan
selainnya.

Akhirnya Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil
Qur'an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet ..'Murid-murid,
begitulah ummat Islam dengan musuhnya. .... Musuh Islam tidak akan
memijak-mijak anda dengan terang-terangan. ....Kerana tentu anda akan
menolaknya dengan mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam
dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan monolak kita secara ansur-ansur,
sehingga kita tidak sedar.

'Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang
kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat.
Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai dgn
tapaknya dulu, tentu saja dinding dan peralatan akan dikeluarkan dulu,
kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumah
dihancurkan. . .....'

'Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan
menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan merusakan kita.
Mulai dari perangai kita, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga
meskipun kita muslim, tapi kita telah meninggalkan ajaran Islam dan
mengikuti cara mereka... Dan itulah yang mereka inginkan.' 'Ini
semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yang
dijalankan oleh musuh musuh kita... '

'Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak kita, cikgu?' tanya
murid- murid.

'Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang Islam, misalnya Perang
Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi.'
'Begitulah Islam... Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan
sedar, akhirnya hancur. Tapi kalau diserang secara terang-terangan,
kita akan bangkit serentak, baru mereka gerun'.

'Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari kita
berdoa dahulu sebelum pulang...'

UMAT ISLAM SEMAKIN MUDAH DIBELI DENGAN WANG RINGGIT, DILALAIKAN DENGAN
KEINDAHAN DAN MEMUJA KESERONOKAN HIDUP, HINGGA HILANG MARUAH DAN HARGA
DIRI!!

JUSTERU, MARILAH, KITA BETULKAN APA YG TERMAMPU BERSAMA2..USAH HANYA
BILA SEGALANYA SUDAH TERJADI, SAMA SEPERTI SAUDARA KITA DINEGARA2
LAINNYA, BARU KESEDARAN ITU TIMBUL, MUNGKIN MASIH BELUM TERLAMBAT TAPI
KITA SUDAH TERLEWAT UTK MERUBAH DAN MEMBAIKI KEROSAKAN YG DIALAMI.

Ape gune Blog?

Aku pnh ajk mmbr aku tulis blog.

Saya : wehh..ko tulis la blog..

Kucin : cmner nk tulis.

Saya : aper2 idea ko ader tulis la..tkkpn ko citer la psl muker ko cm kucing tue..

Kucin : ceh..Aku tkder maser laa..

Saya : nnt aku bg la ko maser..

Kucin : owh..bleh ker..okok..jp lg aku tulis..

Saya : nasib la ko kucin..

Sandiwara semasa...

Jap td marlala suh tgk blog nie..

marlala: http://electricpopia.blogspot.com
marlala: tgk blog ni


aMie's: jual popia ker..

marlala: xla

aMie's: hahahaaa..

marlala: tp mcm best

aMie's: nk suh sy spam ker..
aMie's: gurl or boy..

marlala: ishh awk nie
marlala: ntah la. xsure la

aMie's: fan yuna ker...
aMie's: per yg best ehh..
aMie's: boy laa..

marlala: ntahla
marlala: haha
marlala: gmba2 die je suka tgk
marlala: pstu blog die byk dialog

aMie's: owhh..
aMie's: blog sy awk tk suker tgk ker..
aMie's: :-(

marlala: :-)

aMie's: nnt sy upload gamba bnyk2 ehh..

marlala: upload dulu la bru ckp
marlala: hehehe

aMie's: :-D
aMie's: weekk..!!
aMie's: awk jgn tkejut ehh nnt...

marlala: nape nk trkjut?
marlala: len mcm je bunyi

aMie's: hahahaa..
aMie's: awk tau kn naper..
aMie's: ngeh3..
aMie's: :-D

marlala: tau? tau ape?

aMie's: sy upload gamba awk la kt blog sy..
aMie's: hahahahaa..

p/s : Jap lg sy upload gamba arie tue ehh..hahahaa.

Friday, May 29, 2009

Antara 2 Darjat

Apa itu Darjat?..Darjat dari konteks bahasa adalah pangkat ataupn kedudukan seseorg yg biasanya terdiri dari golongan kaya mahupun profesional. Kenapa ada darjat dalam kehidupan? Darjat adalah sesuatu yg membezakan antara suatu golongan tertentu dgn suatu golongan lain. Perlukah adanya perbezaan dalam kehidupan? Setiap org mempunyai ideologi yg berbeza. Bagi seseorg yg sejak zahiriah mempuyai darjat dan kedudukan yg tinggi pastinya menyokong perbezaan tersebut. Akan tetapi tidak semua yg berpendapat sebegitu. Mengapakah jurang perbezaan ini terjadi? Apakah kita masih melihat pada sistem kasta ataupun hamba serta penindasan etnik. Setiap manusia mempunyai kelebihan tersendiri. Tidak dinafikan bahawa golongan yg mempunyai kedudukan yg tinggi merupakan golongan bijak pandai dan profesional.
Di dlm sesuatu organisasi juga terdapat perbezaan darjat yg ketara. Apakah mereka yg dikatakan profesional ini tidak mampu berfikir secara normal. Kenapakah sering berlaku peninindasan yg ketara diantara mereka. Namun begitu, kita tidak mampu utk menyalahkan sesiapa. Mmg sudah lumrah kehidupan, apabila kita mempunyai kuasa dan kedudukan kita berupaya melakukan apa sahaja. Begitu juga sebaliknya, jika kita tidak mempunyai apa-apa, kita pasti akan menjadi bahan jenaka dan ketawa org disekeliling.

Isu ini bukanlah sesuatu yg baru utk dikongsi. Tetapi, isu yg tidak pernah berakhir ini kadang kala membuatkan kita berfikir betapa kehidupan ini sgt tidak adil. Setiap manusia itu mempunyai kelebihan yg tersendiri. Mungkin ada sesuatu sebab yg membuatkan seseorg itu berapa pd tahapnya dan tidak cuba memajukan diri sendiri. Apapun kita tidak seharusnya meyalahkan mereka serta memandang rendah terhadap golongan sebegini.

Kepada yg masih mementingkan kedudukan dan pangkat serta keegoan diingatkan tidak terlalu berbangga dgn diri mereka. Kerana apa yg ada pada mereka hari ini adalah pinjaman semata-mata dan ianya tidak akan kekal selama-lamanya. Yang akan membezakan kita adalah pada hari akhirat dimana semua makhluk Allah akan dinilai berdasarkan iman dan ketakwaan kepada Allah. Bukanlah pangkat mereka didunia ini. Seharusnya mereka yg mempunyai darjat yg tinggi dan dibanggakan ini menggunakan kelebihan yg ada pada mereka utk mentadbir dgn sebaik mungkin. Dan janganlah menyalahgunankn kuasa yg ada pd anda utk kepentingan diri sendiri.
Bagi mereka yg masih mementingkan pangkat dan kedudukan dalam kehidupan diharapkan mereka mampu utk membeli kebahgiaan seseorg. Tidak dinafikan, harta dan wang ringgit adalah salah satu faktor yg membuatkan seseorg itu bahagia. Akan tetapi harus diingat bahawasanya kebahagian itu tidak dapat dibeli dgn hanya wang ringgit sebagai taruhan.

Wednesday, May 27, 2009

Menjaga Hati

It's not easy to make everyone happy..

Untukmu Wanita


Segala puji hanya bagiMu Tuhan
Lantaran telah menjadikan daku seorang wanita
Dicipta dari tulang rusuk kiri Adam
Dengan seindah dan sebaik ciptaan

Daku...
Si tulang bengkok
Yang KAU gubah dengan kekuatan perasaan
Mengatasi panjangnya akal fikiran,
sebagai fitrah dan anugerah
Hasil doa seorang lelaki
Namun Ya Allah
Biarlah kejadianku memberi guna,
bengkok yang ada manfaatnya.
Kiranya daku menjadi seorang isteri
Kurniakanlah padaku kekuatan
Menjadi tulang belakang seorang suami,
seorang mujahid
Pengembang perjuangan disayap kiri
Diadun dengan kelembutan
Menjadi teman sejati,
sahabat setia,
penyejuk mata,
pembina semangat dan penguat jiwa
Seanggun peribadi Saidatina Khadijah
Ketenangan baginda Rasulullah,
utusan Allah.


Bebas jiwa dari belenggu keperempuanan
Yang memiliki sembilan nafsu
Merdeka dari kepentingan peribadi
Setulus Siti fatimah
yang seringkali ditinggalkan suami, Saidina Ali
Dihantar pemergiannya tanpa bertanya'Bila kan pulang?'..
Disambut kepulangannya dengan penuh khidmat dan kemanisan
Bersulamkan kemesraan
Rumahtangga adalah syurga


Wadah suburnya CINTA ketuhanan, Ubudiyyah
Akal yang tunggal tidak dibiarkan
Hanya berlega dicelahan periuk belanga
Di sebalik lipatan lampin anak
Menjangkau kebangkitan Islam di alam sejagat
Menjadi pentadbir di sebalik tabir!!!


Namun Ya Tuhan
Siapalah daku untuk memiliki
Watak wanita solehah pendamping nabi
Dek berkaratnya mazmumah yang bersarang dihati
Maka kurniakanlah daku
Sekeping hati yang sentiasa insaf
Hak seorang suami
Tidak kan mungkin kupenuhi
Biar telah ku jilat nanahnya yang berlelehan
Biar telah ku tadahkan wajahku
Buat mengusap debu di telapak kakinya..
Dan sememangnya daku mengimpikan
Watak seorang ibu
Yang bakal melahirkan
Putera-putera secekal Musa'ab bin Umar
Menggadai dunia demi kasih Tuhannya
Segigih Zubair Ibnu Awwaam
Yang diangkat Rasul sebagai "hawarij'nya
Hasil didikan seorang wanita bergelar ibu


Jua..
Memiliki puteri setabah dan seteguh Masyitah
Rela direbus demi mempertahankan iman
Atau sesuci Maryam seluruh hidupnya
Mengabdikan diri kepada Tuhan
Meskipun daku bukan ibunya
yang memiliki peribadi semurni Siti Fatimah
Ibu Syeikh Abdul Kadir Jailani
Yang tiap titis darah mampu berzikir ke hadrat Ilahi


Namun..
Mudah-mudahan zuriatku
Bakal menampilkan
Mujahid-mujahid yang rindu memburu syahid
Srikandi-srikandi yang mampu memakmurkan muka bumi Allah
Dengan ketaqwaan,
kesolehah,
ramainya ummat Rasulullah
Yang saling redha berkorban dan dikorbankan
Buat menyemarakkan Islam di akhir zaman
Sebagaimana kisah seorang ibu yang telah kematian
Putera-puteranya di medan jihad :
Mereka telah berbahagia sebagaimana aku bahagia.


Aduhai, kiranya aku punya seorang anak lagi,
Kurelakan dia turut gugur di jalan Ilahi...
Dan seandainya daku ditaqdirkan kehilangan mereka
Setenang Ummu Faisal
Yang tidak menjadikan kematian suami dan anak-anaknya
Halangan Kecintaan padaMu Ya Ilahi
Redhailah daku yang dhaif ini
sebagai hambaMu
Inilah pengaduan harap dan munajat
Kiranya KekasihMu sendiri pernah menyatakan
'Kulihat kebanyakan dari isi neraka itu adalah wanita........'

Sunday, May 24, 2009

aMie's Top 3 Thing's


3 NAMES THAT FRIENDS CALL YOU:

1. aMie
2. Kechick
3. J*b*k

3 MOST IMPORTANT DATES IN YOUR LIFE:

1. My Besday 10/08/82
2. My relative besday
3. My anniversary (ader ker??)

3 THINGS YOU'VE DONE IN THE LAST 30 MINUTES:

1. Lunch
2. Car Wash
3. Blogging n YM

3 WAYS TO BE HAPPY:

1. Hangout wif frenz
2. Shopping n watch movie
3. Play wif my kitty chimie

3 GIFTS YOU WOULD LIKE TO RECEIVE

1. Watch (Tag Hever & Longiness)
2. Master Holder (in future)
3. Girlfrenz..hahahha..

3 OF YOUR FAVORITE HOBBIES:

1. surfing internet (everyday)
2. taking picture (photoshoot)
3. action figure collection (gundam)

3 PLACES YOU WANT TO GO FOR VACATION:

1. Gold Coast
2. Disneyland
3. Israel...hahahha...

3 FAVORITE DRINKS:

1. milo tabur
2. vanila coke
3. honey dew

3 THINGS ALWAYS FOUND IN YOUR ROOM:

1. laptop & destop pc
2. camera (my D90)
3. Chimie (my cat)

3 FAVORITE COLORS:

1. red
2. white
3. pink

TOP 3 HANGOUTS:

1. pavilion
2. isetan klcc
3. ampang waterfront (oldtown)

TOP 3 YOU LOVE SO MUCH:

1. parents & relative
2. my cat
3. friends & buddies

TOP 3 "THINGS" SPECIAL TO YOU:

1. My car..i can go anywhere..
2. Laptop..i can surf anytime..
3. Fone..i can call anyone..

TOP 3 THE REAL YOU:

1. i always care bout my personality
2. i like kids n baby
3. n ramai yg ckp aku nie cerewet..btul ker.. ;p

~ Tag from Marlala ~

Monday, May 18, 2009

TIPD Memories


Tiba-tiba terjumpe gamba nie kt frenster member aku.. tp tak pasti taun biler gamba nie..aku raser maser aku form 5 kot..taun 1999..lamer kn.. ;p

nie gamba ajk surau..hahahaa..cam tk cayer jer aku dlu ajk surau ruper nyer...aku mmg aktif ngn aktiviti kokurikulum kt skola dlu..maklum la nk kumpul sijil bnyk2..jd ajk surau nie bkn bwat aper pn..weekend juz bersihkn surau n susun sejadah..aktiviti laen tkder pn..

so korang jumper tk maner 1 aku.. ;p

Married

Dato' Mazlan Wedding
Girl's Wedding
Jambu's Wedding
Majoi's Wedding
Hazril's Wedding

Who's next?
Me?

No komen.. ;p

Sunday, May 17, 2009

Born to Live,Life & Love


Cinta adalah anugerah yang kuasa,
Yang bila terasa betapa indahnya,

Sungguh lemah diriku,
Tak bererti hidupku,
Bila tak ada dirimu,

Andaiku bisa akan ku balas,
Semua yg pernah engkau berikan,

Trima kasih dariku,
Atas ketulusanmu,
Menyayangi diriku,

Aku ada karena kau pun ada,
Dengan cinta,
Kau buat diriku hidup selamanya,

Saturday, May 16, 2009

Teacher's Day


16 May 2009, today is teacher's day...Tiba-tiba teringat plak zaman skola2 dlu.. Da 10 thn aku tinggalkn zaman persekolahan aku..Teringat kt kwn2 aku yg mungkin ada yg telah mengecapi kejayaan dlm hidup..Teringat kt cikgu sejarah,yg aku slalu tdo maser klas dier n sampai kn halau kuar..huhuu..teringat kt Uncle, warden blok B1, Asyuk, Bob, Taro, Conggo n ramai lg..aper da jd ngn bdk batch aku..tp kebanyakkannya still contact ngn aku lg..aku raser da sparuh dr diorg yg da kawen..aku biler lg..huhuhu..ehh..citer arie guru laa..

Sempena hari guru nie, aku nk ucapkan terima kasih kpd cekgu-cekgu yg pernah mgajar aku dr aku kecik smpai la besa..Segala ape yg diajarkn akn aku ingati smpai biler2..Jasamu tetap ku kenang hingga ke akhir hayat..

Monday, May 11, 2009

Sunday, May 10, 2009

R.I.P Jco (September 2008 - May 2009)

R.I.P Jco
See u in Heaven


It's so hard to say..but jco must leave..If not he can stand anymore..Everyone may go..We cannot see him suffer like that..We always remember u Jco..

Feline Infectious Peritonitis (FIP) is a fatal, incurable disease that affects cats. It is believed by some to be caused by Feline Infectious Peritonitis Virus (FIPV), which is a mutation of Feline Enteric Coronavirus (FECV) - (Felin Coronavirus FeCoV). Althought there appears to be a connection between FIP and feline coronavirus, no clear cause and effect has yet been proven. Experts do not always agree on the specifics of FIP. However, the most common theory is that the normally benign FECV mutates into FIPV. The mutated virus has the ability to invade and grow in certain white blood cells, namely macrophages. The immune system's response cause an intense inflammatory reaction in the containing tissues. This disease is generally fatal. However its incidence rate is roughly 1 in 5000 for households with one or two cats.

There are no treatment for FIP, treatment is symptomatic and palliative. Typically the owner is advised to make the cat as comfortable as possible until it becomes clear that the cat is suffering. Pednisone or other immunosuppresive drugs prescribed by a veterinarian may help to prolog the cat's life for a new weeks or months, but may be contraindicated in certain cases due to concomitant infections. Effusive FIP usually proggresses too rapidly for any meaningful therapy to be attempted. As FIP signs can be easy overlooked, it is highly advised to have your cat examined by your family veterinarian at any signs of abdominal distention, changes in the eyes, chronic diarrhea, unusual lethargy or respiratory infection. While treatment will only be symptomatic, it may prolog the life of the cat as well as soften the blow to the owner.

To siti, I will find another cat same as Jco for u, but after our trip to Bandung k..

Saturday, May 2, 2009

Seminar Skor A PMR

Saya Mesti Pilih !!
Pendaftaran bermula...
Antara yg hadir..
Peserta terakhir mendaftar
Ketua Penyelaras Program SKOR A
Kaunter Pendaftaran
Tkder org ker nk daftar lg nie...
Wats da issue??
Pengerusi Majlis
Barisan Exco Terhormat
VIP Table
The VVIP
Da Graduate PMR Student..hehehe..
The Letchturer
Discussion
Sesi pembelajaran bermula
The Organizer
Thanks to ALL n the PHOTOGRAPHER..heheee..

Friday, May 1, 2009

PAINTBall is PAIN

We are going for a WAR
Our Team - JOM SPK
Briefing bout Paintball
Plan for the Strategy
Skuad Anti Perang
We are going to DIE
Kill..Kill..Die..Die..
The Charlie Angle
The Sharp Shooter
The LOSER..Hahahah..