Saturday, September 5, 2009

Kitar Semula


Fikir dulu, sebelum buang.


Hari ini aku buat program kitar semula kt opis. Bkn nk crk duit lebih, tp nk tlg kwn-kwn yg tk dpt advance raye taun nie..saba yer bro, kalo ader nnt kite jual lg.. ;p

Bahan utama pastinya kertas-kertas terpakai dan kotak-kotak jer yg ader. Start kul 2 td da kumpulkn lebih 5 kotak kertas. Raser mcm ader 500 kg jer. First trip bwk naik triton,then diorg call smua skali 330 kg jer n tauke tue nk bli 1 kg 10 sen jer. So dpt la RM33.00 for da first trip. Sedih aku dgr dpt RM33 jer, bkn main pnt kumpul kn kertas bnyk tue.

For da 2nd trip kumpul lg 6 kotak, penuh 1 triton tue. Kali nie msti lebih lg. then biler smpai sane total smua dia amik 30 sen plak, pelik aku, td amik 10 sen jer. So dpt RM105.00. total smua ader la RM138.00. tolak duit minyak, upah driver, duit parking dpt la sorang RM25.00. aku raser mcm buat keje amal pn ader.. ;p

Tp yg pasti aku dpt rase kesusahan mncari sesuap nasi bg yg tak mmpu bln puasa nie. Bkn sng rupanya nk crk duit kn. Mcm mane la org bleh hidup ngn jual bhn buangan jer. Bape kilo sebulan nk kn kumpul br bleh dpt mkn. Kalo tk, nk bli nasik bungkus pn tk lps.

Sempena bulan ramadhan nie, same-same la kite menginsafi diri kite dan jgn la kite lupa pd mereka yg lebih memerlukan. Semoga dalam kite menyambut kemeriahan Hari Raya ini, kite sama-sama meraikankn dgn penuh keinsafan.

No comments: