Tuesday, July 14, 2009

Respect is Responsibility

What is respect. Who will get respect and how do you respect. The 3 question above is the main point for you to answer. It’s so easy to answer but to do it is not simple like you anwers it. It’s because if you respect somebody, you aspect you will get the same to. But in the real world it not like you think. No one will respect you until you learn how to respect other and you set in you mind that you don’t get the same thing from them.

Bagi aku menghormati org lain adalah 1 tanggungjawab. Walaupun kita tidak pernah mendapat penghormatan dari seseorg namun apa yang kita lakukan adalah bukan sekadar untuk mendapat kepuasan pada diri sendiri tetapi ianya akan lebih mematangkan diri kita. Kebanyaakkan daripada kita tidak sedar bahawa kita sering ingin dihormati tetapi dalam keadaan yang sama mereka lupa untuk sama-sama melahirkan rasa pernghormatan terhadap individu lain.

Apa yang penting disini adalah sama-sama kita muhasabah diri kita sendiri dan merenung apa kelemahan yang pelu diperbaiki dalam diri kita supaya org yang menilai kita dan tidak tersalah anggap dgn perbuatan yang sengaja atau secara tidak sengaja kerana kita sebagai manusia tidak pernah lari dari melakukan kesilapan. Sentiasalah berfikiran positif dan anggaplah ianya salah satu cabaran hidup dan ini adalah permulaanya.

Tuhan sentiasa menguji umatnya. Tidak kira masa maupun ketika, kita sentiasa akan diuji dgn pelbagai cara. Jadikanlah ujian Allah itu satu semangat untuk kita meneruskan kehidupan didunia ini kerana banyak lagi perkara yg belum kita tempuhi. Oleh yang demikian, belajarlah dari yang lebih berpengalaman dan kurangkanlah keegoan. Kerana dari situlah akan lahirnya rasa hormat menghormati sesama kita.

Renung-renungkan dan Selamat Beeramal.

No comments: