Saturday, March 19, 2011

Hikayat Lesung Batu

Perkahwinan merupakan perkongsian hidup antara dua jiwa. Setelah sekian lama menyulam cinta dan menempuh onak berduri dgn dugaan yang penuh cabaran. Semoga apa yang ada dapat dikekalkan hingga ke akhir hayat.

Lesung batu ibarat suami dan isteri. Tanpa lesung tidak bermaknalah kedua nya. Ianya saling melengkapi antara 1 sama lain. Jika berjauhan sekali pun pasti akan kembali pada yang memerlukan.

Ramuannya juga amat penting dalam kehidupan. Jika lesung diketuk kosong pasti akan berlaku pertelingkahan. Seharusnya ia diisi dgn takwa dan iman. Kesabaran adalah kunci utama dalam melahirkan keluarga yang penuh dengan kebahagiaan.
Dugaan pastinya tidak penah lekang dalam kehidupan seharian. Cara kita menjaga keharmonian adalah berpandukan sunnah dan Al-Quran. Jadikan ianya pedoman hingga ker akhir zaman. Semoga kehidupan seisi keluarga akan sentiasa di berkati oleh Tuhan.

Walaupun kita sudah ada kemajuan, barang yang lama jangan pula kita lupakan. Adat dan resam jangan pernah kita tinggalkan. Dalam kekeluargaan asas kepimpinan adalah yang paling diutamakan. Segala pengalaman jadikanlah tauladan. Semoga hidup akan bahagia hingga ke akhir zaman.